Dýchání a mozek: Pozornost zaměřená na dýchání posiluje zdraví mozku

 

Nedávná studie z roku 2018 nazvaná Propojení dýchání a pozornosti skrze modrou oblast mozkového kmene (LC): vliv meditace a pranajámy pojednává o tom, jak pozornost zaměřená na dýchání může pomoci zlepšit zdraví mozku a zvýšit schopnost soustředění a koncentrace. Děje se to přesněji skrze oblast mozkového kmene, která se nazývá Locus Coeruleus (LC). LC má velmi dobře uzpůsobené funkce týkající se dýchání a pozornosti. LC je chemosenzitivní oblast v rámci mozkového kmene, který dokáže automaticky aktivovat brániční nerv (velký nerv, který propojuje bránici), pokud jsou například zaznamenány zvýšené hladiny CO2, aby tak došlo k zintenzivnění dýchání a následnému zvýšení úrovně kyslíku a snížení hladiny CO2.

 

 

LC je také oblast, která v mozku produkuje většinu noradrenalinu. Noradrenalin se uvolňuje do krevního řečiště, když cvičíte, soustředíte se, nebo vás něco emocionálně rozruší. Zvyšuje vaši pozornost k detailům a zlepšuje celkové zdraví mozku tím, že podporuje růst nových neurologických spojení, a to propojováním určitých oblastí v mozku. Příliš mnoho noradrenalinu můžeme mít, když jsme vystresovaní a neschopni se soustředit, cítíme se příliš malí, nebo tak utahaní, že nedokážeme přemýšlet jasně… avšak existuje stav, ve kterém jsme toho schopni… a do tohoto stavu se můžeme dostat pomocí dýchání.

Když se nadechujete, aktivita v LC se zvyšuje (přičemž noradrenalin potenciálně stoupá) a když vydechujete, aktivita v LC se snižuje (přičemž noradrenalin potenciálně klesá). Dlouhodobě bylo prokázáno, že meditace zaměřená na soustředěné dýchání má mnoho pozitivních kognitivních účinků, jako například zlepšení pozornosti, zvýšení pozitivních emocí a snížení emocionální reaktivity. Tato studie ukázala, že existuje přímé spojení mezi dýcháním a přirozenými hladinami noradrenalinu.

“Tato studie také potvrdila, že když se nadechujete, aktivita Locus Coeruleus se mírně zvyšuje, a když vydechujete, mírně se snižuje,“ říká Michael Melnyčuk – vedoucí autor studie a kandidát Ph.D. na Neurovědeckém Institutu Trinitské Univerzity (Trinity College Institute of Neuroscience). „Jednoduše řečeno to znamená, že naše pozornost je ovlivňována dýcháním a že ta se zvyšuje a klesá s respiračním cyklem. Je dost možné, že soustředěním se na dýchání a jeho regulací můžete optimalizovat i úroveň své pozornosti. Podobně také platí, že když se soustředíte na úroveň své pozornosti, vaše dýchání se více synchronizuje.“

Každodenní praktikování meditace zaměřené na dýchání má mocný vliv na zdraví mozku. Je to ale také i vynikající cesta, jak se zbavit paniky, stresu a strachu. Když prožíváme stres a strach, cítíme ho ve svém těle. Máme zpocené ruce, dýcháme rychleji a mělčeji. Tyto tělesné znaky signalizují, že nad naším tělem přebírá kontrolu strach a vypíná náš myslící mozek.


Jednoduché dechové cvičení pro opětovné vyladění těla a mozku je toto!:

1. Pomalu nadechujte nosem a počítejte do 4.
2. Zadržte dech a počítejte do 4.
3. Pomalu vydechujte přes ústa a počítejte do 4 nebo i více.

Opakujte to dokud neucítíte, že se váš srdečný tep zpomalil a vaše tělo se začíná zklidňovat. Opravdu to může být takto jednoduché!

 

Zdroj článku: Breath and brain: Attention to breathing boosts brain health

Překlad: Centrum Oberonic

 

 

Vysoce kvalitní a vstřebatelné formy hořčíku pro podporu organismu při stresové zátěži.

⇐ Magnesium bisglycinát + Vit. B6 vhodný k večeru na zklidnění a regeneraci.

⇒ Magnesium malát vhodný k užívání v ranních a dopoledních hodinách pro jeho energizující účinek.